sunnuntai 3. kesäkuuta 2007

Kohtaamisia reunaehdoin

Kohtaamisteoria on olennainen osa monikulttuuriajattelua. Eli jos tapaat tarpeeksi erilaisia ihmisiä, alat jossain vaiheessa tykätä niistä. Se ei toimi aikuisen oikeasti missään, mutta teoria elää ja voi hyvin. Kohtaamisteoria toimii oikeastaan vain jos kohtaavat ihmiset jakavat samat tavoitteet ja säännöt (esim. jalkapallo).

Keskustelin (sic!) ihmisen kanssa joka on likimain täysin erimieltä kaikesta maailmassa minunkanssani. Hän heitti pitkässä keskustelussa yhden hyvän argumentin läpi puolustuksen. Millainen on maailma/Suomi "sinun mielesi mukaan" ?
Miksei minua ärsytä keskiolut baarin Pentti yhtäpaljon kun asematunnelin abdullah (nimet keksittyjä) ? Molempien tuottama lisäarvo on minun maailmalleni sama. Olenko rasisti ?

Lisäksi hän epäili minun järkyttyvän jos naapuriini muuttaisi siirtolainen, mustalainen, neekeri, nuori, ateisti, feministi, sosialisti, satanisti,fasisti, homo, lesbo, yksinhuoltaja, vammainen, alkoholisti, turkulainen, saamelainen, karjalainen, marssilainen... tai vielä sairaampaa sosiaalidemokraatti.

Yllämainitusta porukasta tuskin saisi jalkapallojoukkuetta. Mutta homma voisi toimia jos...
  • jaamme yhteisen tavoitteen (visio paremmasta tulevaisuudesta)
  • noudatamme samoja sääntöjä (laki ja käytöskoodi)
  • omaamme yhteiset arvot (minulla; koti/perhe, uskonto/uskonvapaus, isänmaa/Suomi)
  • omaamme yhteisen historian(minunkin pappa olisi siellä)
  • omaamme saman kielen (ja geenistön,kun kansallisvaltiossa ollaan)
  • poikkeama normaaliudesta on oma asia- ei yhteiskunnan tukea tarvitseva hämärä lisäarvo. Sen ylläpidosta on maksettava itse
  • "evidence based"tiede>subjektiivinen totuus tai poliittinen korrektius, eli eisaa pahastua totuudesta

Minun naapurilleni riittää kaksi seitsemästä. Eli minä tajusin juuri olevani aika liberaali, kun ohjeistin uutta naapurin vinosilmää (en tiedä mistä hän on kotoisin, pihassa lipputangossa suomen lippu, talon myyntihinta oli muutama miljoona mummua, sanon häntä vinosillmäksi koska hänellä on vinot silmät) perunanistutuksessa. Minulle hänen hyväksyntäänsä riitti tieto, että hän on ostanut talonsa samalla rahalla kuin minä ja että hänen lipputangossaan liehusi minun lippuni. Asiaa auttoi, että hän istutti perunaa eikä riisiä.

Nyt ymmärrän itseäni. Mutta vieläkään en ymmärrä miksi kylässäni lisääntyvät ihmiset jotka eivät mitä ilmeisemmin kykene tai halua tarttua yhteenkään seitsemästä ojentamastani kädestä.

Ja mikä oikeus minulla on asettaa ehtoja tulijoille ? Minä olin tässä kylässä ensin.

Niin, ja miksei minua ärsytä keskiolut baarin pentti yhtäpaljon kun asematunnelin abdullah (nimet keksittyjä) ? Ehkä Pentin isä tai isoisä on aikanaan tehnyt jotain ansaitakseen Pentille oikeuden juoda elämänsä piloille.

Ei kommentteja: